Măsuri, acţiuni și structuri activate în situaţia producerii incendiilor de pădure

Măsuri, acţiuni și structuri activate în situaţia producerii incendiilor de pădure, potrivit Concepţiei Naţionale de răspuns în caz de incendii de pădure

  1. Primirea prin SNUAU 112 a apelului de notificare a izbucnirii unui incendiu de pădure.
  2. Confirmarea veridicității informaţiei la CLSU / poliţie / administratorul fondului silvic.
  3. Transmiterea mesajelor de informare/avertizare către CLSU, populație, administratorii de păduri, de drumuri și deținătorii de obiective de pe raza/din apropierea pădurilor privind
    riscul propagării incendiului și afectării localităților, infrastructurii și obiectivelor economice în vederea dispunerii măsurilor urgente ce se impun.
  4. Alertarea forțelor de intervenție și obținerea de informații suplimentare despre incendiul de pădure;
  5. Creșterea graduală a capacității operaționale a structurilor de răspuns pe plan local sau zonal/regional, național, după caz.
  6. Transmiterea unor precizări privind:
    1. asigurarea permanenţei la primării şi operaţionalizarea centrelor operative cu activitate temporară;
    2. alerarea SVSU și mobilizarea cetățenilor care au utilaje/mijloace și sunt apți de muncă, pentru a sprijini intervenția;
    3. avertizarea/alarmarea populației, după caz;
    4. evacuarea preventivă a populației și animalelor din zona de risc;
    5. pregătirea surselor de alimentare cu apă etc.
  7. Executarea continuă a recunoașterilor (terestru şi, după caz, aerian)
  8. Luarea deciziei şi darea ordinului de intervenție. Reluarea procesului în funcție de evoluția situației și rezultatele intervenției.
  9. Realizarea dispozitivelor de intervenție și reorganizarea acestora prin manevre de forțe și mijloace.
  10. Realizarea dispozitivelor de ordine publică, protecţia persoanelor şi bunurilor ce pot fi afectate sau evacuate, îndrumarea circulației etc.
  11. Realizarea primei intervenţii și continuarea acțiunilor de intervenție, în funcție de evoluția incendiului de pădure.
  12. Desemnarea comandantului acțiunii/intervenției, după caz
  13. Întrarea în rol a comandantului intervenției/acțiunii, după caz
  14. Convocarea CLSU, CJSU şi identificarea eventualelor elemente necesare modificării/completării planului de acţiune.
  15. Organizarea şi amenajarea punctelor operative avansate
  16. Realizarea manevrei de forţe şi mijloace din județele neafectate
  17. Operaţionalizarea sistemelor de comandă şi control/centrelor operative, respectiv cele de coordonare şi conducere
  18. Operaţionalizarea punctelor operative avansate, după caz.
  19. Constituirea modulelor specializate / grupărilor de intervenţie care vor acţiona în sprijinul forţelor din zonele afectate.
  20. Concentrarea resurselor de intervenţie în zonele critice
  21. Asigurarea suportului logistic pentru capabilitățile proprii, în funcție de durata operațiunilor, astfel: apă, hrană, echipament, cazare, carburanţi şi lubrifianţi ş.a.
  22. Punerea în aplicare a planurilor de evacuare în funcție de situația concretă și îndrumarea autoevacuării, cu accent pe:
    1. organizarea şi asigurarea funcţionării raioanelor de adunare, îmbarcare şi primire din zona lor de responsabilitate;
    2. organizarea şi asigurarea transportului populaţiei, bunurilor materiale şi obiectelor de patrimoniu;
    3. asigurarea asistenţei medicale în raioanele de evacuare şi pe timpul transportului;
    4. luarea în evidenţă a populaţiei care este evacuată.
  23. Convocarea CNSSU şi identificarea elementelor necesare sprijinirii planului de acţiune
  24. Identificarea elementelor de infrastructură de transport (drumuri, CF, porturi) care au fost afectate, respectiv cele care pot fi folosite integral sau, după caz, cu anumite restricţii
  25. Recunoaşterea spaţiilor de cazare stabilite în planurile de acţiune întocmite la nivel local/judeţean şi stabilirea acelora care pot fi folosite în funcţie de consecinţele evenimentului produs
  26. Organizarea şi amenajarea bazelor de operaţii.
  27. Instituirea „stării de urgenţă” în judeţele afectate sau, după caz, declararea „stării de alertă” în baza evaluărilor primite şi a propunerilor/hotărârilor comitetelor pentru situaţii de
    urgenţă.
  28. Transmiterea informaţiilor furnizate de operatorii economici de profil privind adoptarea deciziei de întrerupere a furnizării energiei electrice, gazelor şi asigurarea comunicaţiilor în
    zonele afectate, pentru prevenirea electrocutărilor, a intoxicărilor sau a altor accidente tehnologice
  29. Căutarea-salvarea persoanelor surprinse/dispărute în zonele afectate şi acordarea primului ajutor medical
  30. Notificarea organizaţiilor internaţionale (U.E., N.A.T.O., O.N.U) privind producerea evenimentului.
  31. Contactarea structurilor de specialitate din ţările vecine, în vederea cooperării pentru stingerea incendiilor de pădure transfrontaliere.
  32. Formularea propunerilor şi solicitarea asistenţei internaţionale (U.E., N.A.T.O., O.N.U), atunci când situaţia o impune și realizarea demersurilor necesare în vederea primirii sprijinului.
  33. Solicitarea de imagini satelitare cu zonele afectate şi analizarea acestora pentru adaptarea situaţiei operative şi a misiunilor la realitatea din teren.
  34. Paza şi protecţia obiectivelor de importanţă deosebită, a zonelor afectate şi a taberelor de sinistraţi/evacuaţi.
  35. Distribuirea către populaţie a ajutoarelor de primă necesitate şi a celor oferite de alte state cu titlu de ajutor umanitar, dacă este cazul.
  36. Asistenţă medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat.
  37. Suplimentarea, după caz, a capacităţii de spitalizare şi, la nevoie, organizarea Punctelor de Prim Ajutor şi/sau Triaj Medical avansat.
  38. Asistenţă psihologică şi asistența socială.
  39. Asigurarea serviciilor de telecomunicaţii şi tehnologia informaţiei necesare desfăşurării acţiunilor de intervenţie.
  40. Informarea cetăţenilor străini aflaţi pe teritoriul naţional privind măsurile dispuse pentru protecţia acestora.
  41. Punerea în aplicare a convenţiilor şi contractelor de prestări servicii.
  42. Aplicarea măsurilor stabilite în urma declarării / instituirii stărilor de alertă / urgenţă, inclusiv cele care vizează restrângerea unor drepturi şi libertăţi fundamentale.
  43. Stabilirea cauzei şi estimarea pagubelor determinate de producerea şi manifesterea incendiilor de pădure.

În situaţia producerii unor incendii de pădure, în funcţie de amploarea şi intensitatea acestora, se activează următoarele funcții sau structuri decizionale, suport a deciziei şi de intervenţie:

Intervenția în situația producerii unui incendiu de pădure/ fond forestier cuprinde:

a) stabilirea concepției tactice de intervenție, care cuprinde:
– executarea recunoașterilor și analizarea situației pentru: cunoașterea suprafeței cuprinse de incendiu, tipul de incendiu (coronament, litieră, subteran, de doborâturi, complex), tipul arboretelui,
limitele probabile în care se va propaga incendiul, posibilităţile de localizare a acestuia, iminenţa pericolului asupra aşezărilor umane, inclusiv asupra locuințelor izolate, stabilirea aliniamentului
pentru executarea barajului de oprire a înaintării incendiului, zonele cu intensitatea cea mai mare a focului şi mijloacele necesare pentru localizarea acestuia, existența barierelor naturale (râuri, lacuri, drumuri), existența zonelor tampon între diferite tipuri de arbori, existența surselor de apă;

– analizarea factorilor care favorizează propagarea incendiului, respectiv: sezonul, gradul de umiditate al vegetației şi al aerului, gradul de expoziție (unghiul sub care cad razele solare pe versant) viteza și direcția vântului;
– prioritizarea operațiunilor de intervenție (salvare, evacuare, protecție, localizare, stingere);
– stabilirea procedeelor de stingere;
– stabilirea căilor de acces;
– stabilirea locului de organizare a punctului operativ avansat de unde se vor conduce acţiunile de intervenţie;
– organizarea sectoarelor de intervenție, de căutare, suport (alimentare cu apă etc.), pentru evacuarea persoanelor, animalelor și bunurilor etc., de asistență medicală de urgență și prim ajutor, nevoile suplimentare de protecție (întreruperea alimentării cu energie electrică pe liniile de transport ș.a.), darea ordinului de intervenție;

b) transportul forțelor și a mijloacelor de intervenție se va face cu mijloacele de transport ale structurilor participante la intervenție sau puse la dispoziție de instituții sau asociații care dețin mijloace specifice cu foarte bune capabilități off-road;

c) localizarea și stingerea: este realizată cu personal din cadrul ocoalelor silvice de stat sau de regim, după caz, MAI (IGSU, IGAv, IGJR), MApN, SVSU, operatorilor economici care își desfășoară activitatea în zona respectivă, ONG, precum și cu participarea populației apte de muncă;

d) supravegherea – după stingerea incendiului, ocoalele silvice, CLSU și SVSU, precum și la nevoie forțele de sprijin (IGSU, IGAv, MApN) asigură monitorizarea zonei pentru cel puțin 24 ore.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ai nevoie de ajutor?